2006 lanserades Twitter som idag är en av de största sociala medierna och brukar definieras som en mikroblogg. Detta eftersom man ursprungligen var begränsad till 140 tecken i varje inlägg, eller ”tweet” som det kallas. Det här gjorde att man inte kunde hålla långa haranger utan var tvungen att uttrycka sig kort och kärnfullt, vilket gör Twitter rätt unikt inom sociala medier.
Från 140 till 280 tecken
I slutet av 2017 utökades dock antalet tecken till 280, efter att Twitter analyserat statistik över hur många tecken folk vanligtvis använder. Detta visade sig dessutom variera väldigt mycket mellan olika språk, då man på till exempel kinesiska kan få mycket mer sagt med färre tecken än i språk som skrivs med det latinska alfabetet, som används i västvärlden.
Att skaffa ett konto på Twitter är gratis och tjänsten går att använda både via webben på en dator eller som app i mobilen. På Twitter har alla ett användarnamn som börjar med @-tecknet och skriver man någons Twitternamn i sin tweet får personen även en notis om detta. Det går även att skicka privata meddelanden, eller direktmeddelanden (DM) som de kallas, om mottagaren har godkänt detta.
Hashtags och retweets
Man kan följa personer man är intresserad av, precis som andra kan följa ens eget Twitterkonto, och man får då upp en ny tweet i sitt flöde varje gång någon man följer har twittrat något. Gillar man en specifik tweet kan man antingen trycka på den hjärtformade ”gilla”-ikonen eller dela den till andra i sitt flöde genom att ”retweeta”.
Twitter bygger även i hög grad på så kallade hashtaggar, vilket är nyckelord som inleds med ett #-tecken. Skriver man till exempel om Volvobilar kan man använda hashtaggen #Volvo för att andra intresserade av bilmärket ska kunna hitta tweeten lättare. Det gäller dock att välja sina hashtaggar med omsorg eftersom Twitter som sagt har en begränsning på 280 tecken.
De flesta på Twitter är vanliga privatpersoner men det är även populärt bland kändisar och politiker att använda sig av mikrobloggen. USA:s president Donald Trump är till exempel känd för sitt flitiga twittrande där han kan tala direkt till sina väljare, utan filter. Många företag använder sig också av Twitter för att marknadsföra sig och kommunicera med sina kunder. Det kan handla om allt från de stora mobiloperatörerna till snabbmatsrestaurangen, företag som vill sälja dina fakturor eller den lokala låssmeden.
Har blivit bättre med åren
Genom åren har Twitter gradvis utökats med ny funktionalitet, där den största uppdateringen såklart är dubbleringen av antalet tecken per tweet. Tidigare räknades dock även webbadresser, användarnamn och bildlänkar in i de få 140 tecken man då var begränsad till, vilket gjorde att det ibland inte blev så många tecken över till själva texten. Numera kan man dock bifoga upp till fyra bilder utan att det stjäl ett enda tecken och tack vare Twitters inbyggda länkförkortare tar webbadresser alltid upp 23 tecken, även om originallänken är mycket längre.