Reklam på sociala medier

De flesta rör sig flera gånger varje dag på sociala medier. Vi besöker bland annat Facebook, Instagram och bloggar när vi surfar runt på internet. När vi gör detta konfronteras vi med stora mängder reklam. En del reklam är uppenbar och synlig, medan annan reklam inte alltid uppfattas som reklam. På senare tid har mycket fokus lagts på bloggar och Instagram eftersom det där förekommit mycket omärkt marknadsföring. I Sverige ska all reklam ha en tydlig märkning, men eftersom de nya sociala medierna vuxit snabbt har lagstiftningen inte riktigt hängt med i utvecklingen.

Reklam på bloggar

Reklam på bloggar kan ibland vara lömsk. En bloggare kanske berättar om en ny produkt eller en behandling de fått i positiva ordalag. Det kan i sådana lägen vara svårt för dig som läsare att avgöra vad som är reklam och inte. Bloggare blir dock duktigare och duktigare på att märka sina samarbeten. Det är oftast inte negativt för bloggaren eftersom det bygger upp mer förtroende hos läsarna. En annan sak som väcker misstankar är falska nyheter på till exempel Facebook. Efter Donald Trumps vinst kommer Facebook att blockera en del reklam från fejkade nyhetssidor eftersom dessa tros kunna ha påverkat det överraskande valresultatet.

Var kritisk på sociala medier

Det är alltid viktigt att vara kritisk när man besöker sociala medier då varken reklam eller nyheter du ser behöver vara sanna eller ens enligt reglerna. Visste du till exempel att så kallade gilla och dela-tävlingar inte är tillåtna enligt Facebooks regler? Trots att de inte följer reglerna så är det många företag som använder sig av metoden eftersom den ger snabb och effektiv marknadsföring. Även på Instagram är det viktigt att vara kritisk eftersom alla inte märker ut sina reklamsamarbeten på ett sätt som följer marknadsföringslagen. En bra annonsmärkning ska vara väl synlig och helst komma först i inlägget. Om du är osäker på om det du ser är reklam ska du inte vara rädd för att fråga avsändaren.

Leave a Reply